12 Mart 2012 Pazartesi

FEVKANİ KÖPRÜSÜNE ÇÜRÜK RAPORU

 
Zonguldak Belediyesi eski Başkanı Secaattin Gonca döneminde özel bir mühendislik firmasına hazırlatılan raporda, kent merkezini 4 kola ayıran, üzerinden hergün yüzlerce aracın geçtiği, kenarları otopark olarak kullanılan, altında onlarca belediye dükkanı ile çevre yolu ve tren yolu da bulunan Fevkani Köprüsü’nün yıkılma riski ile karşı karşıya olduğu belirlendi.
Zonguldak Valiliği’ne de sunulan bu rapora rağmen köprüde 7 yıldır güçlendirme yapılmaması, meslek odalarının ve halkın tepkisini çekerken, Makina Mühendisleri Odası Şube Başkanı Birhan Şahin, köprüyle ilgili 2005’te hazırlanan raporda üst yapının ve çelik yapının tahrip olduğu, köprü bağlantı yerlerinin yanında, kaynaklı bağlantılarının zayıfladığı ve bu haliyle kullanılmasının risk taşıyacağının belirtildiğine dikkat çekti.

Çelik yapısında meydana gelen paslanmalar, bağlantı noktalarındaki zayıflıklar ve üst yapısında meydana gelen hasarlardan dolayı heran yıkılma tehlikesinde bulunan Fevkani Köprüsü ile ilgili rapor hazırlanılarak biran önce güçlendirilmesi veya yıkılıp yenisinin yapılması belirtildi.
Altında çok sayıda dükkan bulunan, hergün üzerinden yüzlerce aracın geçtiği, şehrin en işlek noktasındaki Fevkani Köprüsü’nın üst yapısının hasarlı olduğu, çelik yapının zarar gördüğü, bağlantı noktalarının zayıfladığı, kolon ve kirişlerinde paslanma görüldüğü, bu nedenle, kapsamlı güçlendirme, ya da yıkılıp yeniden yapılması gerektiği belirtildi. Zonguldak Belediyesi’nin 2005’te hazırlattığı rapora rağmen, 56 yıllık köprü, güçlendirme yapılmadan kullanılmaya devam edilirken, meslek odaları ve halk duruma tepki gösterdi.
Zonguldak Belediyesi eski Başkanı Secaattin Gonca döneminde özel bir mühendislik firmasına hazırlatılan raporda, kent merkezini 4 kola ayıran, üzerinden hergün yüzlerce aracın geçtiği, kenarları otopark olarak kullanılan, altında onlarca belediye dükkanı ile çevre yolu ve tren yolu da bulunan Fevkani Köprüsü’nün yıkılma riski ile karşı karşıya olduğu belirlendi.
Yüzey suları köprüyü çürüttü
İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi’nden Prof.Dr. Erkan Özer imzalı raporda, köprü döşemesi üzerinde su izolasyonu bulunmadığı için yüzey sularının döşeme betonuna ve alttaki çelik yapıya zarar verdiği belirlendi. Köprüdeki çelik plakalardan oluşan mevcut genleşme derzlerinin tamamen hasarlı olduğu, köprüden akan suların yapı elemanlarına zarar verdiği ifade edilen raporda, "Köprü üzerindeki çelik yapı elemanlarında (çelik boylama ve enleme kirişleri, berkitmeler, kolonlar, başlık kirişleri, kafes kiriş elemanları ve bağlantılar) paslanma görülmektedir. Beton yüzeylerde muhtelif yerlerde hasarlı beton alanları bulunmaktadır. Su tahliye drenaj boruları genel olarak kırık, eksik ve kopmuştur. Garguylar tıkalı ve ızgara kapakları yoktur. Köprü 2’nci derece deprem bölgesinde bulunmaktadır ve köprünün deprem yüklerine karşı güvenliğinin yeterli olmadığı yapılan hesaplamalar sonucu anlaşılmıştır" denildi.
Raporda, köprü üzerindeki kaldırımların özellikle de İstasyon Caddesi ve Acılık Caddesi’ne iniş bölümlerinin otopark olarak kullanıldığına dikkat çekilerek, bu durumun köprü yapı elemanlarına öngörülmeyen ek yükler getirdiği, bunun çok sakıncalı olduğu vurgulandı. Ayrıca köprü ile çevresindeki bazı binalar arasında yatay yaya geçiş platformlarının oluşturulduğu, bu bağlantıların rijit olmasının bina ve köprü deprem davranışları açısından sakıncalı olduğu belirtildi.
Tespit edilen tüm hasar ve risklere karşı köprüde kapsamlı bir onarım ve güçlendirme çalışması yapılması gerektiği ancak bunun da önemli bir maliyet gerektirdiği vurgulanan raporda, "Söz konusu köprünün kaldırılarak yerine güncel şartnamelere uygun yeni köprü yapılmasının daha uygun ve gerçekçi bir yaklaşım olduğu düşünülmektedir" denildi.
Rapor şehir için çok önemli
Zonguldak Valiliği’ne de sunulan bu rapora rağmen köprüde 7 yıldır güçlendirme yapılmaması, meslek odalarının ve halkın tepkisini çekti. Makina Mühendisleri Odası Şube Başkanı Birhan Şahin, köprüyle ilgili 2005’te hazırlanan raporda üst yapının ve çelik yapının tahrip olduğu, köprü bağlantı yerlerinin yanında, kaynaklı bağlantılarının zayıfladığı ve bu haliyle kullanılmasının risk taşıyacağının belirtildiğine dikkat çekti. Köprünün, 1956’da o günkü şartlara göre yapıldığını ve o tarihten bu yana bildiği kadarıyla hiç bakım ve onarım görmediğini hatırlatan oda Başkanı Birhan Şahin, "Köprünün bu rapora göre bu şekilde kullanılması ne kadar doğrudur, bunu sorumluların cevaplaması gerekiyor. Ama kentte yaşayanlar olarak biz aracımızla üzerinden geçtiğimizde sallantıyı hissediyoruz ve tedirgin oluyoruz" dedi.
Şahin, Makina Mühendisleri Odası Bursa Şubesi’nden gelecek uzman bir ekibin köprüde inceleme yapacağını, hazırlanacak raporu kamuoyu ile paylaşacaklarını ekledi.
Konunu üzerinde duruyoruz
Zonguldak Belediye Başkanı Muharrem Akdemir, raporu incelettiğini, ayrıca Valilik ve ilgili diğer kuruluşlarla da raporu paylaştığını söyledi. Başkan Akdemir, "Hassasiyetle üzerinde duruyoruz. Ne olması gerektiği konusunda çözüm arayışı içindeyiz. Yeniden yapılmasıyla ilgili bir proje hazırlatmadık. Ama yeni proje hazırlanırsa bunun maliyeti kim tarafından karşılanır, onun da öngörüsünü yapmak lazım. Tabii köprünün altında 240’a yakın dükkan var. Onları mağdur etmeden bir çözüm bulmalıyız" diye konuştu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz alındı. Kısa süre içinde yayınlanacaktır. Teşekkür ederiz